Palak paneer - indisk spenatcurry med ost

Jag åt palak paneer för första gången på en indisk restaurang i Stockholm i början av 1990-talet. På den tiden var indiska restauranger sällsynta i Sverige. Det var min kusin Christian som tog mig dit. Besöket blev en ögonöppnare för hur gott det är med indisk mat. Godast av allt var palak paneer, jag åt så mycket att jag fick kramp i magen och den planerade barrundan fick ställas in eftersom jag var tvungen att gå hem och lägga mig.
Åren som följde lagade jag rätten ibland, lite på känn. Sedan fick vi barn och de gillar inte stark mat. Men så i går blev jag åter igen så vansinnigt sugen på palak paneer och svängde ihop ett mildare recept. Med lite chili flakes kan sedan den som önskar hotta upp sin portion. Smaskens, tyckte både stora och små. Enkelt, nyttigt och snabbt, påminde husmodern.

Palak paneer - indisk spenatcurry med ost

1 paket, 250 g, fryst spenat - tinas
1 gul lök - hackas
1 burk skållade, skalade tomater
3 finhackade vitlöksklyftor
1 tsk riven färsk ingefära
1/2 tsk salt
1/2 tsk spiskummin
1 msk koriander
1 tsk garam masala
3 msk grädde
1 dl philadelphiaost

Fräs den hackade löken i lite matolja tills den är mjuk och genomskinlig. Tillsätt vitlök, ingefära, salt, spiskummin och koriander, fräs lite till, på låg värme. Därefter, lägg i spenat och tomater. Låt puttra några minuter. Mixa med stavmixer. Släng i lite grädde och garam masala, puttra några minuter till, smaka av.
Curryn mår bara bra av att stå och vänta en stund på servering, smakerna kommer fram bättre då. Just före servering ska philadelphiaosten klickas i (egentligen ska det vara hemgjord ost, paneer, men jag fuskar utan att skämmas).
Servera med basmatiris. Chili flakes för dem som önskar en starkare variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar