Enkel chili, con eller sin carne

En enkel och försvenskad variant av chili, nyttig, färggrann och älskad av mina barn och min man (och mig när jag gör den sin carne, utan kött). En omgång räcker gott och väl till fyra personer. Klarar sig bra i kylen ett par dagar men blir inte lika god efter att ha varit fryst, tycker jag.

Enkel chili, con eller sin carne

1 gul lök
1 paket nötfärs, alt. 1 burk kidney beans
3 vitlöksklyftor
1 grön paprika
1 röd paprika
1 burk hela tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
1 liten burk majs
Salt och peppar
Eventuellt lite finklippt persilja eller koriander på toppen

Hacka löken, fräs i lite rapsolja på medelvärme. När den är genomskinlig, tillsätt köttfärs om du är lagd åt det hållet. Stek. Tillsätt hackade paprikor och finhackad vitlök, fräs runt lite. Häll på tomater (klipps sönder) och vita bönor i tomatsås. Låt puttra några minuter. Lägg sist i majsen, salta och peppra lite. Smaka av. Klipp kryddgrönt över om du vill.
Servera med rostat bröd eller baguette.
För en vuxnare smak, ös i lite chilli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar