Exotisk torsk

Åååh vad jag saknar koriandern från Houston. Jag köpte den i tjocka buntar för nån enstaka dollar och hade den i sallad, mat och salsa. Doften är om möjligt till och med godare än smaken.  Koriander väcker så många goda minnen från vår tid i Texas! De ynkliga, rangliga exemplaren i krukor som man kan köpa här i Sverige kommer tyvärr inte i närheten av vad jag snabbt vande mig vid over there, men man tager vad man haver. Jag funderar på att försöka odla koriander här hemma till våren. Ett litet växthus, kanske?

Exotisk torsk
med kokos, koriander, ingefära och lime

Ca 500 g torsk
1 burk kokosgrädde
1 kruka koriander
En bit ingefära, ca 5 cm
 3-4 klyftor vitlök
1/2-1 röd chili
Saften från 1 lime
Salt och peppar

Ett broccolistånd, ett blomkålshuvud, båda ångkokas al dente

Börja att mixa vitlök, ingefära och koriander och lite av kokosgrädden så alla bitar försvinner. Stavmixer funkar bra. Häll i resten av kokosgrädden. Koka upp blandningen i kastrull med önskad mängd hackad chili - en hel frukt blir för starkt åtminstone för mina barn. Lägg i fisken och låt koka några minuter tills den är klar. Pressa i limejuicen, salta och peppra.
Servera i djupa, vida tallrikar, med ljummen ångad blomkål o broccoli.
Smaskens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar